Dobrze napisane CV daje znaczącą przewagę w poszukiwaniu pracy. Podzieliliśmy doskonalenie CV na kroki, które w łatwy i szybki sposób pokazują, jak napisać profesjonalne, skuteczne i imponujące CV.

Pisanie CV — 7 istotnych kroków:

1.   Główne zasady
2.   W jakim programie utworzyć życiorys
3.   Ogólny wygląd i szablony projektu
4.   Struktura życiorysu
5.   Treści
    1. Dane osobowe
    2. Wstęp
    3. Doświadczenie zawodowe
    4. Doświadczenie
    5. Edukacja
    6. Referencje
6.   Rekrutujący i systemy rekrutacyjne
7.   CV przy zmianie stanowiska

Główne zasady

Wielu kandydatów wysyła życiorysy na różne stanowiska, ale nie otrzymuje odpowiedzi, podczas gdy inni otrzymują odpowiedź za każdym razem, gdy składają podanie – dlaczego tak się dzieje? Czasami może to być wynikiem dobrej sieci połączeń, innym razem może to być po prostu szczęście. Niezależnie od przyczyny posiadanie dobrze napisanego życiorysu wywrze pozytywne wrażenie na menedżerach zatrudniających i rekrutujących oraz pomoże wyróżnić się na tle innych kandydatów.

Życiorys (CV) jest narzędziem do samodzielnego marketingu, które jest zawsze niezbędne podczas poszukiwania pracy. Nie tylko pokazuje umiejętności i osiągnięcia, ale również dzięki odpowiedniemu szablonowi i wskazówkom może pomóc wyróżnić się na tle innych kandydatów i przeprowadzić kandydata przez sito pierwszej rekrutacji. Badania pokazują, że na rynku pracy większość życiorysów nie przechodzi wstępnej fazy przesiewowej.

Agencje rekrutacyjne otrzymują setki życiorysów dziennie na każde nowe stanowisko, a liczba ta jeszcze wzrosła po pandemii Covid-19. Życiorysy te są wstępnie weryfikowane przez agencję, a następnie przekazywane wewnętrznym pracownikom prowadzącym rekrutację w celu sprawdzenia dopasowania do dostępnych wewnętrznie stanowisk. Na tym jednak nie kończy się proces wstępnych działań przesiewowych. Rekrutujący stosują dodatkowe metody przesiewowe, takie jak wywiady i testy oceniające, aby upewnić się, że znajdują odpowiednie dopasowanie do dostępnych stanowisk. Biorąc pod uwagę długi proces i dużą liczbę CV otrzymanych na każde stanowisko, doświadczeni rekrutujący mają zaledwie 5-10 sekund na wyświetlenie życiorysu. Jeśli CV nie jest imponujące i profesjonalne, prawdopodobieństwo przejścia wstępnego etapu przesiewowego jest niewielkie.

Aby mieć pewność, że życiorysy naszych użytkowników wyróżnią się i przejdą przez wstępny etap przesiewowy, przedstawimy trzy główne elementy życiorysu — wygląd, strukturę i treść — i omówimy je szczegółowo.

 

 

W jakim programie utworzyć CV?

Pierwszym krokiem do zdobycia kolejnej szansy na wspaniałą karierę jest stworzenie życiorysu – ale w jakim programie należy go stworzyć?  Nie zaleca się wysyłania CV w formacie Word, plikach tekstowych lub jako pliki obrazu, ponieważ wygląda to nieprofesjonalnie i może również prowadzić do:

  • Problemów z odczytem formatu CV przez systemy rekrutacji agencji rekrutacyjnych.
  • Umożliwienia agencjom rekrutacyjnym edytowania pliku bez wiedzy kandydata.
  • Zróżnicowanych sposobów wyświetlania pliku na telefonie, tablecie lub komputerze.
  • Takie formaty przechowują również dane osobowe, w tym nazwisko ostatniej osoby, która zapisała plik, datę i godzinę utworzenia oraz lokalizację pliku. Te szczegóły są zbędne i sprawiają, że plik wygląda mało profesjonalnie.

Co należy zrobić?
Należy przesłać życiorys w formacie PDF. Jest to również format, którego używamy na naszej platformie, z wielu powodów:

  • Zastosowany wzór jest ostateczny i wygląda tak samo w każdym systemie.
  • Posiadamy profesjonalne projekty, które pozwalają oszczędzać cenny czas.
  • Nie można edytować pliku.
  • Żadne dane osobowe nie są przechowywane we właściwościach pliku.

Ogólny wygląd i szablony projektu

CV powinno być schludne, poprawne gramatycznie, przejrzyste i zwięzłe. Niechlujny sposób pisania pozostawi negatywne wrażenie na osobie prowadzącej rekrutację, ponieważ może ona pomyśleć, że osoba aplikująca nie jest wystarczająco profesjonalna, a tym samym ma mniejsze szanse na przejście do następnego etapu procesu rekrutacji.

Ważne jest, aby zainwestować w format swojego CV, ponieważ profesjonalny format znacznie zwiększa zainteresowanie rekrutujących. Chociaż imponujący życiorys nie pozwala automatycznie otworzyć drzwi do kariery, zapewnia przewagę konkurencyjną.

Dobrą wiadomością jest to, że nie trzeba posiąść bajecznych umiejętności projektowania graficznego, aby zdobyć imponujące CV, którego się poszukuje. Dzięki naszej platformie można z łatwością wybierać spośród wielu szablonów, które zostały zaprojektowane przez ekspertów ds. rekrutacji, aby podkreślić najistotniejsze umiejętności aplikującego. Projekty te są dostępne na naszej stronie internetowej, dzięki czemu można skupić czas i energię na poszukiwaniu pracy.

Struktura życiorysu

Porozmawiajmy teraz o tym, jak powinno wyglądać CV. Jest to ważny etap tworzenia CV, ponieważ pomoże rekrutującym przejść od razu do ważnych szczegółów. W szczególności logiczny porządek zapewnia rekrutującym dokładny obraz różnych etapów kariery, niezależnie od pojawiających się w tym momencie treści.

Najczęstszą uznaną na całym świecie strukturą, która jest również podstawą naszej platformy do pisania CV, jest lista obejmująca dane osobowe, wstęp, doświadczenie zawodowe, kursy, edukację, hobby i referencje.

Życiorys należy pisać w odwrotnej kolejności chronologicznej — każda kategoria powinna zaczynać się od najbardziej bieżącego i powiązanego doświadczenia (praca, stopnie naukowe, kursy), podczas gdy pierwsza praca, stopnie naukowe lub kursy powinny pojawiać się jako ostatnie. Kolejność ta jest szczególnie przydatna, ponieważ przedstawia najważniejsze umiejętności kandydata na samym początku, dzięki czemu rekrutujący mogą wykorzystać swoje 5-10 sekund w sposób najbardziej wydajny. Pomoże im to poznać doświadczenie aplikującego bez konieczności przechodzenia przez inne stanowiska, które mogą nie być istotne dla stanowiska, o które się ubiega.

Taka struktura jest niezwykle dynamiczna, gdyż można w niej wprowadzać pewne zmiany w sposób, który będzie zależeć wyłącznie od kandydata. Jeśli na przykład aplikujący jest świeżo upieczonym absolwentem uczelni bez doświadczenia zawodowego, a główna umiejętność, którą posiada, to uzyskany z dobrym wynikiem stopień naukowy, można przenieść część edukacyjną do części wstępnej, jeszcze przed rozpoczęciem pracy zawodowej (o ile taka istnieje).

Treści

Treść CV pomaga rekrutującym zdecydować, czy dana osoba nadaje się na dane stanowisko. Oto kilka podstawowych elementów, które należy uwzględnić, a następnie kilka, które dobrze jest posiadać.

Części obowiązkowe:

  • Dane osobowe (numer telefonu, adres e-mail itp.)
  • Wprowadzenie (nie jest wymagane, ale zalecane)
  • Doświadczenie
  • Umiejętności
  • Edukacja

Części opcjonalne:

  • Dodatkowe dane osobowe
  • Wolontariat
  • Certyfikaty doskonałości i udziału w badaniach
  • Hobby

CV nie powinno zawierać wszystkich stanowisk, które zajmowało się od początku kariery, ale powinno wzbudzić zainteresowanie rekrutujących i pomóc im poznać doświadczenie aplikującego. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej (telefonicznej lub osobistej) będzie można dokładniej omówić swoje doświadczenia, które zostały tylko krótko omówione w CV.

Przydatną wskazówką jest tworzenie kilku wersji życiorysu, aby dostosować go do wymagań każdego ze stanowisk, o które się ubiegamy. Dobrze mieć pewność, że nie wysyła się ogólnego CV na stanowiska, które różnią się zakresem odpowiedzialności, a raczej podkreślić treści, które są istotne z punktu widzenia każdego z tych stanowisk. Można na przykład być odpowiednim kandydatem na stanowisko „kierownika sprzedaży”, a także „przedstawiciela handlowego”, ale powinno się przedstawić inny zestaw narzędzi na każde z tych stanowisk.

Inną wskazówką, która wzmacnia treść życiorysu, jest całkowite usunięcie zaimków — nie używać słów „ja”, „on” ani „ona”, ponieważ ich użycie jest dorozumiane. W końcu CV dotyczy własnych umiejętności i doświadczeń.

Dane osobowe i kontaktowe

Zaleca się podanie danych kontaktowych i osobowych, które są istotne z punktu widzenia kraju, w którym się znajduje praca lub stanowisko, o które się ubiegamy. W różnych krajach obowiązują różne praktyki (życiorys ze zdjęciem lub bez, dodawanie prefiksu kraju itp.). Niektóre stanowiska wymagają określenia rodzaju posiadanego prawa jazdy, podczas gdy w innych miejscach może to być uznane za nieistotne.

W przypadku większości stanowisk obowiązkowe są następujące dane: imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail. Można również podać miasto lub kraj, obywatelstwo zagraniczne i rok urodzenia, ale informacje te są opcjonalne i należy je dodać, jeśli wg aplikującego mogą zwiększyć szanse na uwzględnienie go jako kandydata na dane stanowisko.

Podsumowanie

Na podstawie recenzji licznych życiorysów podsumowanie życiorysu jest korzystne dla wywarcia ogólnego wrażenia na rekrutujących. Z uwagi na to, że rekrutujący czytają wiele życiorysów i mogą czuć się przytłoczeni, podsumowanie życiorysu pomaga usunąć chaotyczność. Podsumowanie, które uwzględni doświadczenie zawodowe, może pomóc rekrutującym odzyskać koncentrację i szybko zrozumieć, kim jest osoba aplikująca i jakiego rodzaju pracy szuka.

Ponadto podsumowanie wprowadza osobisty akcent do życiorysu. Jest to miejsce, w którym można pisać o swoich szczególnych osiągnięciach lub wszelkich statystykach, na które rekrutujący powinien zwrócić uwagę. Na przykład: „Biegły asystent administracyjny z ponad 9-letnim doświadczeniem biurowym, specjalizujący się w pracy administracyjnej, rozwiązywaniu problemów, planowaniu i optymalizacji pomocy. Udokumentowana wydajność połączona z umiejętnością szybkiego uczenia się i nawigowania w dowolnym oprogramowaniu komputerowym lub systemie archiwizacji biurowej”.

Należy uwzględnić stanowisko we wstępie (np. „Kierownik sprzedaży” lub „Charyzmatyczny menadżer”), znaczące osiągnięcia („Wyjątkowy absolwent”, „Profesor fizyki”), najważniejsze umiejętności („Specjalista ds. relacji międzyludzkich”, „Specjalizujący się w programowaniu stron internetowych”) oraz skupić się na wyszukiwaniu („Pełen etat”, „Warszawa, Centrum”).

Zaleca się dodanie jednego wiersza, aby zawrzeć przekaz dotyczący motywacji, energii i chęci podjęcia pracy na danym stanowisku. Nie należy pisać długiego wprowadzenia, ponieważ może wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Należy pisać krótko, jasno, na temat i pamiętać, że wprowadzenie powinno dać rekrutującemu odczuć, kim będzie składający CV jako kandydat.

Jeśli nie ma się pewności, czy konieczne jest dołączenie wstępu, nie należy go dodawać wcale. Nieistotne wprowadzenie może pozostawić na rekrutującym błędne wrażenie.

Doświadczenie zawodowe

Doświadczenie zawodowe mówi rekrutującym, czy osoba aplikująca nadaje się do pracy. Dlatego tę część należy pisać z dużą rozwagą.

Nie jest konieczne uwzględnianie całej swojej kariery zawodowej, ale tylko ostatnich 10 lat i tylko odpowiednich stanowisk, na przykład, jeśli pracowało się przez jakiś czas w trakcie szkoły średniej jako kelner, a następnie studiowało księgowość i teraz poszukuje się pracy jako księgowy, to nie należy wspominać o pracy kelnera. Nie chodzi o napisanie autobiografii, a raczej o przekazanie rekrutującemu odpowiednich informacji, aby mógł podjąć decyzję, czy dana osoba nadaje się do tej pracy. CV powinno być krótkie, przejrzyste i zwięzłe.

Jak wspomniano wcześniej, należy pisać w odwrotnej kolejności chronologicznej, z ostatnim lub obecnym stanowiskiem pojawiającym się jako pierwsze na liście, ponieważ najprawdopodobniej będzie to stanowisko, które zostanie omówione w dalszej części rozmowy kwalifikacyjnej.

Należy pamiętać, że osoby rekrutujące preferują styl pisania w podpunktach, a nie opisowe akapity. Każdy punkt powinien być inny i zawierać szczegółowe informacje na temat różnych aspektów pracy na stanowisku.

Przykłady:

  • Prowadzenie globalnego zespołu sprzedażowego składającego się z 10 pracowników we Wrocławiu i za granicą.
  • Opracowywanie złożonych systemów internetowych z wykorzystaniem technologii Python, Java i Node.JS.
  • Kierownik zmiany w sklepie odpowiedzialny za pracę zmianową pracowników i prace inwentaryzacyjne.
  • Osoba odpowiadająca za projekty międzyorganizacyjne, osiąganie celów i zarządzanie rocznym budżetem w wysokości 25 milionów złotych.

Ważne jest, aby uwzględnić wszystkie główne aspekty pracy; nie zaniżać swojej wartości, ale też nie wyolbrzymiać obszarów, w których nie posiada się doświadczenia. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej mogą pojawić się pytania o szczegóły i należy umieć w komfortowy sposób rozwinąć to, co się napisało.

W tym miejscu należy przedstawić swoją wiedzę fachową, projekty, nad którymi się pracowało, szczególne osiągnięcia, produktywność, oszczędność czasu i pieniędzy dla firmy, profesjonalne przywództwo, doskonalenie określonego procesu i wszystkie inne punkty, które mogą wzbogacać doświadczenie.

jak-napisac-cv

Umiejętności

Wiedza specjalistyczna to zestaw narzędzi do wykonania zadania. To w zasadzie umiejętności zawodowe, które udało się zdobyć przez wszystkie lata pracy. Obecnie firmy korzystają z systemów rekrutacyjnych, które skanują i pobierają informacje z CV, w tym wiedzę specjalistyczną. Zaleca się skoncentrowanie się i wskazanie tylko wiedzy fachowej, która jest istotna dla stanowiska, o które ubiega się kandydat, oraz upewnienie się, że ich kolejność jest prawidłowa, tj. zacząć od umiejętności najbardziej odpowiednich dla danego stanowiska.

Ponadto umiejętności można podzielić na dwa rodzaje – umiejętności miękkie („zarządzanie czasem”, „krytyczne myślenie”) i umiejętności twarde („umiejętność kodowania”, „umiejętność posługiwania się językiem obcym”). Ważne jest, aby dopasować umiejętności do stanowiska, zaczynając od tych, które są najistotniejsze, a kończąc na tych, które najmniej się liczą. Na przykład na stanowisko przedstawiciela handlowego warto jest podać, że jest się osobą zorientowaną na usługi i utrzymuje się doskonałe relacje z ludźmi, jednak na innym stanowisku, takim jak programista, jest to mniej istotne i wymagane są inne umiejętności.

Edukacja

Część dotyczącą edukacji można zmienić w zależności od stanowiska i zawodu. Na przykład dla utalentowanego programisty stopień naukowy jest mniej ważny niż praktyczne doświadczenie i dlatego tacy kandydaci mogą znaleźć wiele stanowisk bez tytułu.

Natomiast niektóre stanowiska w dziedzinie prawa, rachunkowości, medycyny i nauk humanistycznych wymagają pewnego stopnia naukowego, niekiedy pochodzącego z określonych instytucji akademickich. W przypadku takich stanowisk można również, o ile się je posiada, dodać publikacje naukowe, a także dowolne prace dyplomowe lub doktorskie.

Jak wspomniano wcześniej, część edukacyjna powinna być również pisana w odwrotnej kolejności chronologicznej i może również obejmować kursy online, seminaria i certyfikaty. Jeśli posiada się wykształcenie wyższe lub uniwersyteckie, nie ma sensu wspominać szkoły średniej, ponieważ nie ma to znaczenia dla rekrutujących.

Referencje

Większość rekrutujących może poprosić kandydatów o dostarczenie im referencji od byłych szefów lub współpracowników, z którymi mogą o kandydacie porozmawiać. Jest to bardzo ważny krok i należy podać im tylko dane kontaktowe osób, na których rekomendację można liczyć. Rekrutujący przywiązują dużą wagę do tego etapu, więc nie należy włączać tu byłego szefa lub kolegi z pracy, którzy nie opowiedzieliby się za daną kandydaturą. Zamiast tego należy spróbować znaleźć alternatywne źródło odniesienia lub poinformować rekrutującego o złożoności swojego stosunku pracy.

Dane kontaktowe dla referencji mogą być podane w życiorysie jako ostatnia kategoria, jednak w większości przypadków nie ma zwyczaju podawania nazwisk lub danych kontaktowych. Zamiast tego można podać „Referencje zostaną dostarczone na żądanie”.

Systemy rekrutacyjne — ATS

Najnowszą technologią stosowaną obecnie do skanowania i filtrowania życiorysów jest system śledzenia aplikujących (ATS). System ten ma za zadanie pomóc rekrutującym w złożonym procesie przeglądania i sortowania CV, a ostatecznie pomóc im skutecznie zarządzać procesem.

Kiedy wysyła się CV na firmowy adres e-mail „praca” lub przesyła się je za pośrednictwem strony internetowej firmy, życiorys dociera do systemu rekrutacji, który automatycznie go analizuje, filtruje i przetwarza, a także wyodrębnia z niego informacje w celu podjęcia decyzji, czy należy przekazać dokument kierownikowi ds. rekrutacji, a wszystko to bez kontaktu z człowiekiem.

Z tego powodu warto jest współpracować wyłącznie z oficjalnymi twórcami życiorysów (CV), takimi jak nasza platforma, gdyż tylko takie CV mają możliwość przejścia przez początkowy etap weryfikacji przesiewowej prowadzony przez takie systemy. Można również „pokonać algorytm”, dołączając do swojego CV słowa kluczowe (jeśli posiada się odpowiednie doświadczenie). Jednak nie należy próbować „pokonać systemu”, podając słowa kluczowe, jeśli nie posiada się odpowiedniego doświadczenia.

CV przy zmianie lokalizacji stanowiska

W każdym kraju obowiązują specyficzne praktyki poszukiwania pracy, w tym sposób pisania życiorysu. Mogą istnieć różne wymagania w różnych profesjach. Przed przesłaniem życiorysu do firmy, która znajduje się w takim kraju, należy przeprowadzić wstępne rozeznanie i dowiedzieć się, w jaki sposób ten proces przebiega w danym kraju, przyjrzeć się przykładom życiorysów, porozmawiać z osobami mieszkającymi w tym kraju i poznać panujące tam praktyki.

Stany Zjednoczone i Europa mają różne wymagania, które czasami nawet różnią się w poszczególnych krajach europejskich. Na przykład niektórzy uważają, że zdjęcie kandydata jest obowiązkowe, a inni nie. Niektóre firmy wymagają listu motywacyjnego, a nawet wskazania stanu cywilnego, aby oszacować koszt przeprowadzki.

Wnioski: Udostępniliśmy ważne informacje potrzebne do stworzenia profesjonalnego CV, które przyciągnie uwagę każdego pracodawcy w ciągu kilku sekund. Zapoznaj się z naszymi doskonałymi Przykładami CV i wypróbuj niesamowity kreator CV resumaker.pl, który zaoszczędzi czas i zapewni rozmowę kwalifikacyjną do wymarzonej pracy!